
Will Smith staat inmiddels bijna net zo bekend om de iconische filmrollen die hij heeft afgewezen als om de films die hij wél heeft gemaakt. Een recente onthulling voegt weer een opmerkelijke titel toe aan zijn lijst van gemiste kansen: Inception van Christopher Nolan.
In een interview liet Smith weten dat hij het script destijds simpelweg niet begreep:
“Ik denk niet dat ik het ooit eerder publiekelijk heb gezegd, maar Chris Nolan kwam eerst naar mij met Inception, en ik snapte het gewoon niet,” gaf hij toe. “Als ik er nu op terugkijk, zijn het die films die alternatieve realiteiten verkennen die lastig zijn om te pitchen. Maar het doet pijn.”
Met "die films" bedoelt Smith ook The Matrix. Een andere sci-fi klassieker waarvoor hij werd benaderd, maar die hij afwees ten gunste van het matig ontvangen Wild Wild West. Smith begreep naar eigen zeggen niets van de pitch van de Wachowskis, die vooral bestond uit abstracte ideeën en handgebaren.
Je zou denken dat iemand na zo’n misser als The Matrix wat scherper zou zijn bij het herkennen van vernieuwende projecten. Maar ook Inception, dat uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen, met bijna $900 miljoen aan opbrengsten en vier Oscars, liet hij aan zich voorbijgaan. De hoofdrol ging uiteindelijk naar Leonardo DiCaprio — een zet die zijn status als serieuze acteur definitief bevestigde. Smith daarentegen verscheen in minder invloedrijke films zoals Seven Pounds en Suicide Squad.
En dan is er nog Django Unchained. Quentin Tarantino schreef het personage Django oorspronkelijk met Will Smith in gedachten. Toch wees Smith de rol af, deels vanwege de gewelddadige inhoud en omdat hij vond dat Django niet het échte hoofdpersonage was.
Hoewel het begrijpelijk is dat niet elk script meteen als meesterwerk leest, is Smiths patroon van het afslaan van films die later cultureel baanbrekend bleken bijna fascinerend te noemen. Het is alsof hij een zesde zintuig heeft — maar dan precies het verkeerde.
Lees hier meer film nieuws.